emmyhartogtravel.reismee.nl

Het helderblauwe water van Khao Sok

7 september

We hebben met z'n drieën het eilandleventje achter ons gelaten want is wel weer tijd om van onze luie reet af te komen. In het binnenland ligt Khao Sok National Park, en dat is onze volgende stop. We hebben een heel schattig bamboehutje gehuurd naast het park bij Mama (dat is hoe de gastvrouw zichzelf voorstelde haha). Echt een heel schattig vrouwtje die je eerst altijd moeilijk aankijkt wanneer je iets aan haar vraagt in het Engels, maar uiteindelijk fixt ze alles perfect voor je. Echt een super gastvouw. Zij heeft ons een Lake-Jungle tour aangedragen, en wij zijn zo enthousiast dat we dat morgen gaan doen. Opnieuw wildlife spotten, we hebben er zin in!

8 september

Wauw, Khao Sok is zo adembenemend mooi. Onze tour begon met een longtail-boottocht over het helderblauwe meer, waarbij we omgeven waren door honderden-meters hoge rotsen. De rotsen hier zijn zo apart: ze gaan loodrecht omhoog, zijn rond aan de bovenkant en zijn behangen met bomen/lianen. Het zijn net allemaal groen-grijze kamelenbulten die oprijzen uit het water. Halverwege het meer dreef ons mini jungle dorpje. Dus vanuit ons huisje doken we zo het zoete water in (wat echt zo fijn was na al het zeewater). Vervolgens gingen we de jungle in. Deze jungle was best anders dan die in het noorden. Voor mijn gevoel was het dichter bebost, en de bomen waren breder, maar lager. Er waren hier ook veel meer lianen: als een soort klimop om boomstammen, en loshangend (die je kon gebruiken als natuurlijke schommel, wiehoe). Uiteindelijk kwamen we aan bij een rotsenformatie, waarin je als je goed keek een grotingang zag. Ik dacht echt 'hier passen we noooit doorheen'. Toen onze gids een schietgebedje deed vroeg ik me oprecht af wat we daarbinnen zouden aantreffen. Met hoofdlampjes en speciale grotschoenen op zak kropen we door het gat. Het was prachtig. Met onze knieën aan toe in het koude water zagen we heel veel druipstenen. Aangezien het nu regenseizoen is stond er in een groot deel van de grot water, dus we konden niet alles bekijken. We zouden zo ver gaan als dat onze gids kon staan, want hij was de kleinste van de groep. Maar ik heb wel gemerkt dat ik ook niet zo groot ben. Op een gegeven moment kwam het water tot mn kin. Daarna werd de grot nauwer en kwamen we bij een stroomversnelling waar we onszelf via een touw omhoog moesten trekken. Deze zware inspanning was het zeker waard, want bovenaan zagen we meteen een binnengrotse waterval. De grot ging nog 100m verder, maar daar stond het water helaas te hoog, dus de waterval was ons eindpunt. Op de terugweg naar ons kamp zagen we veel gekleurde vlinders en hoorden we ineens geritsel... en links van ons zaten 3 Makaken in de boom! Daarna zwom er op 100m van ons kamp ineens een baby king kobra over het water. S avonds was het tijd voor een safari langs de waterrand met onze boot. Maar jammer genoeg had het net daarvoor geregend, dus alle dieren zaten nog diep in de jungle omdat ze zich daar hadden verscholen voor de regen. Misschien kunnen we morgen meer dieren spotten.

9 september

Terwijl de ochtendmist tussen de rotsen hing stapten we in ons bootje om wildlife te spotten. En jahoor, meteen om de hoek zaten twee aapjes hun gras- en slakontbijt te eten aan de oever. Vervolgens hebben we lang gezocht naar meer dieren, maar ze lieten zich niet echt zien. Dat was niet echt vervelend, aangezien de natuur op zichzelf ook heeel mooi is. Er staan veel dode boomstammen midden in het meer, wat het geheel samen met de mist een beetje misterieus maakte. Dit komt doordat het meer aan het groeien is aangezien er een aantal jaar geleden een dam is gebouwd, waarbij veel van het landschap is ondergelopen en gestorven. Het meer was eerst een paar tientallen km lang, en nu meer dan 150km. Midden op het meer hebben we de motor uitgezet om te genieten van de jungle geluiden. De gibbons waren druk bezig met hun ochtendgesprek, en er was zelfs gegrom te horen in de verte. We zijn er helaas niet achter gekomen welk dier dat geluid maakte. Bijna weer bij ons kamp aangekomen zagen we ineens de oeverbomen bewegen. En jahoor... een aap! Ohnee, twee :). Het was een moeder met haar baby op haar buik geklemd. Ohnee, vier :D! De hele familie slingerde van boom naar boom. Wat een verrassing!
Daarna was het weer tijd voor een grot, waar we konden genieten van vele stalagmieten en stalagtieten. Deze keer stonden we niet te pootjebaden, maar de regen had de grot wel glad gemaakt (en ik was zo slim geweest om op slippers te lopen, wat het niet bepaald beter maakte...) Maar gelukkig heb ik talent voor mn evenwicht bewaren. Met de lunch zijn we nog gestopt op een mooi fotoplekje.

Nu zijn we over een hobbelige weg met de minivan opweg naar Surat Thani waarvandaan we morgen vliegen naar Chiang Mai. To the north... again haha. Zometeen gaan we ook afscheid nemen van Andre, zo jammer. Hij gaat namelijk naar de Filipijnen. Maar aangezien hij ook nog lang zal reizen (namelijk voor 3 jaar) zullen we hem vast nog wel ergens tegenkomen

Karin

Wat een bijzondere ervaringen! Mooi om te lezen.